پديده نجومي "قمر در عقرب" فردا شب در آسمان تهران رويت مي‌شود

داخلي. علمي. ستاره‌شناسي.

كارشناس علمي و مسئول رصدخانه مركزعلوم وستاره‌شناسي تهران گفت: پديده نجومي " قمر در عقرب " دوشنبه شب (فردا شب) در آسمان تهران رويت مي‌شود.


"زهرا مبيني" افزود: در اين پديده نجومي جالب ، كره ماه از ديد ناظر روي زمين در صورت فلكي عقرب قرار مي‌گيرد.

وي اظهار داشت: البته اين پديده يك اتفاق ظاهري است ، زيرا ماه واقعا در نزديكي ستارگان صورت فلكي عقرب نيست.

مبيني يادآور شد:كره ماه درمدت ‪ ۳۰‬روزدر مسير حركت خود ‪ ۱۲‬صورت فلكي دايره‌البروج را طي مي‌كند اما عبور آن از صورت فلكي عقرب به‌دليل‌اينكه پهنه بزرگي از آسمان را در دايره‌البروج در بر گرفته، دو شب زمان مي‌برد.

وي افزود: طولاني شدن عبوركره‌ماه ازصورت فلكي عقرب سبب مي‌شود كه ناظر روي زمين تصور كند كه كره ماه در صورت فلكي عقرب قرار گرفته است.

مبيني گفت: قلب العقرب ستاره معروف اين صورت فلكي، ستاره‌اي سرخ فام است كه به‌صورت "غول سرخ" ديده مي‌شود.

وي يادآورشد: يكي از سرنوشت‌هاي پايان عمر و مرگ يك ستاره تبديل شدن آن به "غول سرخ" است.

 

يزدفردا :توضيحي خواندني در مورد مساله قمر در عقرب
ماه هر 32/27 روز يکبار به دور زمين مي گردد, به اين دوره يک ماه نجومي مي گويند ولي از آنجا که زمين نيز به نوبه خود در طي اين مدت حدود 30 درجه در مدار خود به گرد خورشيد تغيير مسير داده است, براي اينکه ماه, زاويه زمين ماه خورشيدي سابق خود را پيدا کند, بيش از دو روز ديگر بايد به دور زمين بگردد. اين مدت که در مجموع تقريبا 53/29 روز طول مي کشد يک ماه هلالي را تشکيل مي دهد. بنابراين در هر ماه هلالي ماه بيش از يک دور, دايره البروج را طي مي کند.
در روايات ما براي قرار گرفتن ماه در عقرب احکام خاصي وضع شده است. چنانچه در وسايل الشيعه با اسناد مختلف روايت مي کند که: "عن محمد بن حمران عن ابيه عن ابي عبد الله عليه السلام قال: من سافر او تزوج والقمر في العقرب لم ير الحسني".1
همينطور مرحوم طبرسي در مکارم الاخلاق از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله وسلم روايت مي کند که: "انه نهي عن الحجامه في يوم الاربعاء اذا کانت الشمس في العقرب."2
مشکلي که در اينجا قابل بحث است آن است که مراد از عقرب, صورت فلکي عقرب است يا برج عقرب. تفاوت اين دو اصطلاح به خاطر حرکت تقديمي است که به تفصيل در مورد آن بحث کرديم. بين فقها دو نظر مختلف مطرح شده است:
مرحوم مجلسي در اين باب مي فرمايد: "الظاهر ان المراد بکون القمر في العقرب هنا کونه محاذيا لکواکبه کما هو ادب(داب ظ) العرب في البوادي و غيرها, اذ لم يکن عندهم ضوابط البروج و الانتقالات اليها و الاستخراجات الشايعه في تلک الازمان و لم يکن دابهم عليهم السلام احاله الناس في الاحکام التي تحتاج اليها عامه الخلق علي ما لا يعرفه الا الآحاد من العلماء لاسيما اذا لم يکن شايعا في تلک الازمنه عند العلماء ايضا و الکواکب الثابته و الاشکال التي سميت البروج بها قد انتقلت في زماننا عن البروج التي عينوها بمقدار برج تقريبا فالعقرب في مکان القوس. فظهر ان ما في الشريعه ايضا لايوافق قواعدهم المقرره عندهم."3
در کشف اللثام در اين مورد نظر ديگري عنوان شده است. فاضل هندي مي فرمايد: "والظاهر ان لفظ الخبر مقول علي عرف اهل النجوم و لايرويدون بمثله الا الکون في البرج بالمعني المعروف عندهم مع الاصل في ما زاد."1
ممکن است قول اول , يعني اينکه مقصود صورت فلکي عقرب است, به وجوه زير تقويت شود:
در موقع صدور روايت (قرن نهم ميلادي) هم, برج و صورت فلکي تطابق کامل نداشتند و احاله عرف به "عقرب" به صورت فلکي منصرف بوده است.
اسامي صور فلکي نامبرده شده از ابداعات اقوام غير عرب است و اعراب براي تعيين موقعيت قمر از منازل بيست و هشتگانه استفاده مي کرده اند. از همينرو آيه شريفه : "والقمر قدرناه منازل حتي عاد کالعرجون القديم" 2 به منازل معروف نزد اعراب نسبت داده مي شود. بنابراين داب اعراب مشخص نمودن موقعيت قمر با ستارگان بوده است و اين عادت, اراده معناي صورت فلکي را تقويت مي نمايد.
وضع بروج براي احصاء فصول مختلف سال بوده و اين در مورد خورشيد موضوعيت دارد ولي در مورد ماه , فصول مختلف معني ندارد, بنابراين جايگاه ماه بين ستارگان مهم است نه زاويه دايره البروجي ماه.
از طرف ديگر قول دوم, يعني اينکه مقصود برج عقرب باشد, به وجوه ديگري تقويت مي شود, از جمله:
از آنجا که اصطلاح عقرب مثل بقيه صور فلکي دايره البروجي ريشه غير عربي دارد, اين اصطلاح طبق عرف اصلي بکار مي رود. پس بايد مراد همان برج نجومي باشد.
در سه ماه از سال که خورشيد در حوالي صورت فلکي عقرب قرار مي گيرد, يعني ماه هاي پاييز, اصولا صورت فلکي عقرب ديده نمي شود و تشخيص اينکه قمر در عقرب واقع شده احتياج به خبرويت و قدري محاسبه دارد. بنابراين در سه ماه از دوازده ماه قمري, وقوع قمر در عقرب کاملا وجهه نجومي دارد و در نه ماه ديگر هم اراده يک معني صرفا نجومي, و نه عرفي, امر دور از ذهني نيست. 

ایام قمر در عقرب 

حمل : از روز 16 تا نصف روز 18 نحس می باشد .


ثور : از روز 13تا نصف روز 15نحس می باشد .


جوزا : از روز 11تا نصف روز 13نحس می باشد .


سرطان : از روز 8تا نصف روز 10نحس می باشد .


اسد : از روز 6 تا نصف روز 8 نحس می باشد .


سنبله : از روز 3 تا نصف روز 5 نحس می باشد .


میزان : از روز 1 تا نصف روز 3 نحس می باشد .


عقرب : از روز 28تا نصف روز 30نحس می باشد .


قوس : از روز 26تا نصف روز 28نحس می باشد .


جدی : از روز 23تا نصف روز 26نحس می باشد .


دلو : از روز 21تا نصف روز 23نحس می باشد .


حوت : از روز 19تا نصف روز 21نحس می باشد .

يزدفردا





  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا